THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA - Sometimes The World Ain´t Enough
Švédský projekt THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA na své čtvrté desce „Sometimes The World Ain´t Enough“ dokazuje, že není jen krátkodechým povyražením zkušených muzikantů, kteří získávali ostruhy v řadách předních kapel skandinávské extrémní scény, ale plnohodnotný band dokládající existenci tím nejlepším Adult-Oriented-Rockem, jaký byl patrně nahrán od dob horečky osmdesátých let. Za skvělým výsledkem nestojí jen výtečná hráčská a pěvecká vybavenost, ale pečlivá skladatelská příprava, fandovství a znalost atmosféry dané doby, kterou šestice dokázala přetavit do strhujícího megahitového alba. A přitom ten projekt po personální stránce zas až tak hvězdný není.
Dejme tomu, že dva hráči ze šestice jsou členy světoznámých kapel. Ať už mám na mysli frontmana SOILWORK Björna
Strida nebo baskytarového světoběžníka Sharlee D´Angello, v současnosti známého
zejména díky působení u ARCH ENEMY (dále mimo jiné SPIRITUAL BEGGARS,
WITCHERY, MERCYFUL FATE… KING DIAMOND a jiných). Mimo této dvojice do sestavy patří duo kytaristů David Andersson a Sebastian Forslund, ale také bubeník Jonas Källsbäck nebo v neposlední řadě také určující motor sestavy, klávesák Richard Larsson. Jestliže předchozí alba naznačila možnosti hudebníků
v oblasti osmdesátkového retra a podbízivého AOR zvuku, pak novinka je
definicí stylu a řadím ji tak na roveň těm nejlepším momentům dávno odváté doby. A to můžu mluvit o nejúspěšnější tvorbě ASIA, FOREIGNER, MAGNUM, JOURNEY nebo také TOTO. Právě s posledně jmenovanými Kaliforňany pojí
Švédy skvělá instrumentální výbava a jistá schopnost pohybovat se na širokém
poli žánrové všestrannosti a dostat do náročně vystavěných a nástrojově
bohatých kompozic i velkou dávku chytlavosti a hitového potenciálu.
V současné době není v THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA
místo pro slabší dílek skládačky a tak je nové album souborem dvanácti skladeb,
z nichž takřka každá dokáže zaujmout melodickým potenciálem, skvělou
gradací, nápady i špičkovou vokální či instrumentální výbavou. Konečně
dostáváme retro projekt, jehož existence má smysl takřka stejný, jako uctívané
předobrazy z osmdesátých let. Björn Strid byl znám jako skvělý zpěvák již
v řadách jeho mateřských SOILWORK, zde sice své brutální polohy opouští a pěvecký výraz
podřizuje příjemnému a pozitivnímu naladění všech kompozic, které se pohybují
někde na hranici mezi tanečním klávesami zdobeným rockem a hymnickým
pop-metalem pro masy. Výsledná sbírka je o to zajímavější, že hudebníci ponechávají
osobitost každé písničce, takže se dočkáme jak 80´s soft-metalové jízdy „This
Time“ na úvod, aby na ní bylo navázáno svobodomyslným průletem v nezastřešeném
kabrioletu podél floridské pláže a s kráskou na sedadle spolujezdce - „Turn
To Miami“. S větrem ve vlasech mohou posluchači snít dál, neboť hitový potenciál neustává, a
tak „Paralyzed“ i titulní „Sometimes The World Ain´t Enough“ zastupují AOR
osmdesátých let v tom nejlepším, ostatně stejně jako tklivá a nanejvýš
romantická balada se skvělým refrénem a sborovými vícehlasy „Moments Of Thunder“.
Nenechte se však zmást dosavadní pozitivitou tohoto textu, neboť další výrazné pecky nás teprve čekají. Prostřednictvím takových hymen jako je „Speedwagon“, nebo na ni navazující (ze začátku skoro až mávátková) „Lovers In The Rain“, hraje kapela na citlivou strunu. Vzhledem k tomu, na jak úzkém prostoru balancují THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA a to ve snaze docílit vkusného melodického songu na úkor kýčovitého cajdáku, který by nedej bože připomínal spíše nástup cvičenců na Spartakiádu 1985, je třeba před všemi zúčastněnými smeknout. Dost často sice kapela koketuje s dobovým popem (nejvíce je to patrné u skladby „Pretty Thing Closing In“), což je zejména poznat na upřednostnění aranží příslušící k taneční scéně a celkovém vyzdvihnutí klávesové složky, ale rozhodně to není na škodu, neboť si tím otvírá dvířka do širšího hudebního prostranství a nehodlá se hrbit v rámci nějaké ortodoxity.
Radio-friendly charakter všech písní se neděje samoúčelně a na úkor rockových prvků, na to je Strid výrazně rockovým zpěvákem a i kytaristé předvádějí, co se sluší a patří. Prvořadý je však pohodový feeling písní. Nejlepší část desky startuje hymnickým stadiónovým válem „Can´t Be That Bad“, inspirovaným u dalších kultovních legend SURVIVOR, a sice tím, že se píseň může měřit s největšími perlami od autorů takových válů jako „Eye Of the Tiger“. Již výše zmíněná „Pretty Thing Closing In“ platí za totál posh-funky-disco z osmdesátek a zároveň pro mne nejlepší skladbu desky, kterou v nezávazném rozpoložení, krom líbivých zpěvavých linek, občasně doplní i vkusná aranže v podobě ženským hlasem vášnivě odmluvených pasáží v italštině. Vhodné především jako párty podmaz k pohupování a srkání barevných drinků.
Skladba „Barcelona“, která jako by
byla inspirována hymnami od titánů první poloviny 80´s FOREIGNER, je další z naprostých hitů a je přímo šitá na míru hlasu Björna Strida. I další dvě položky
30.07.2018 | Diskuse (13) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Mocky | 07.12.2018 22:11 |
Tak toto je po piči perfektné!! |
Kropis | 07.11.2018 22:35 |
Stray to zase trefil. Deska ověřena a roste a kurva roste, včera a dnes autem OVA - Plzeň + 2hod kolona na D1, stihl jsem tu desku (a další od NFO) protočit několikrát. Poslední song je epická hymna. A 15.12 hurá na koncert. Ghost jsou oproti tomu totální trapárna, takže znovu musím poděkovat za tyto stránky. S jistotou bych se k této kapele jen tak nedostal a možná vůbec... |
Stray | 22.08.2018 22:55 |
Má, Kropi ...má!:-) Plnohodnotných 100%. |
Kropis | 22.08.2018 22:32 |
Jestli má tohle 100 % a noví GHOST jen 80 % tak to jdu hned zkusit poslechnout :) |
Petr | 21.08.2018 22:48 |
Desku jsem objevil náhodou a hned mě chytla a objednal jsem si ji. Myslím, že se kapele velice dobře podařilo vystihnout zvuk a atmosféru poprocku 70./80. let včetně chytlavých melodií. Melodickorockových kapel, které se odkazují na podobnou hudbu, existuje mnoho a přestože spousta z nich podává velmi doré hudební výkony, znějí poněkud sterilně a chybí jim to pověstné "něco". NFO určitě nejsou nic originálního, ale ta hudba je prostě výtečně podaná a zábavná. A i když nepřepodkládám, že naživo by to také tak dobře fungovalo, zvažuji návštěvu koncertu, který bude 15. prosinc v Praze. |
Imothep | 17.08.2018 12:39 |
Meres: ja resil jen samotnou hudbu, ne zakulisni intriky a obchodni zalezitosti. Proste Ghost to retro verim, NFO ne, to je cele. |
Meres | 17.08.2018 11:35 |
Takže NFO toto nejde od srdca, ale GHOST už áno? Správne som to pochopil? Lebo ak áno, tak máš dosť čudné zmýšľanie. Veď Tobias Forge vyhodil von oknom celú kapelu, predpokladám že hlavne kvôli peniazom. |
Imothep | 17.08.2018 10:16 |
S touhle deskou mam problem. Netkvi ani tak v neoriginalite materialu(co uz by se dnes melo noveho vymyslet, ze). NFO michaji ingredience sikovneji nez kocicka s pejskem. V podstate muzu vyjmenovat vsechny vlivy, ktere uz zaznely v recenzi, plus pridat navrch mj. Boston, Chicago, ABBA(geny se nezaprou) a bohuzel treba i Meat Loafa, ktereho bytostne nesnasim. Dostavame tak kvalitni mix 70/80s poprocku s presahy az k funku a prog/artu s hlasem ala Graham Bonnet. |
Dave78 | 01.08.2018 12:53 |
Souhlas, po mnoha posleších taky 90-100%. A předchozí Amber Galactic není o nic horší... |
down | 01.08.2018 10:20 |
Výborná deska ...dělají to čím dál líp. U předchozí fošny jsem sral magi v kostkách při skladbě "Star of Rio", tady mám mnohem víc příležitostí :) |