Boomer Space

THE ROLLING STONES - Hackney Diamonds

Už je to tak, THE ROLLING STONES v roce 2023 stále školí z rock´n´rollu. Dokonce lépe, než tomu bylo v posledních několika (čtyřech) dekádách. Po osmnáctileté studiové pauze vydaná deska nových autorských písní „Hackney Diamonds“ dělá jejich jménu pouze čest. Dokonce dva týdny po jejím vydání sílí hlasy, které tvrdí, že jde o vůbec nejsilnější materiál této kapely od konce sedmdesátých let. Osobně jsem zatím zdrženlivější, neboť je nová nahrávka na světě velmi krátce a k odkazu této kapely přistupuji zjevně citlivěji, ale opravdu to vypadá s „Diamanty z londýnské čtvrti proslulé vysokou kriminalitou“ velmi velmi nadějně.


Po smrti bubeníka a nejstaršího člena Charlieho Wattse tak letošní osmdesátníci, Mick Jagger s Keithem Richardsem, dokázali přijít se songy, které mají zatraceně daleko do vyžilosti. Dva z nich ještě nabubnoval Watts, na zbylých desíti jej zastoupil Steve Jordan. I přes tradiční rockový naturel ze všech songů prýští nadhled, skvělé řemeslo, nevýslovná chuť do života a rovněž také, a to hlavně, všechny esence, které THE ROLLING STONES světu dali ve své nejslavnější etapě, tedy především na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Přesně tohle hodnotím jako největší devízu aktuálního nosiče. Desku posouvá pozitivním směrem především citlivá produkce, za kterou je zodpovědný Američan Andrew Watt, machr o dvě generace mladší, který nedávno proslul úspěšnou spoluprací s řadou jiných hvězd (např. Ozzy Osbourne). Kapele Watta doporučil slavný Beatle Paul McCartney, sám se pak chopil některých basových linek, z nichž ta příslušící ke skladbě „Bite My Head Off“ se dostala na aktuální nosič. Sir Paul však není jediným slavným hostem, na novém albu Stounů účinkují Stevie Wonder, Elton John, Lady GaGa, ale také bývalý parťák Bill Wyman.


Podstatné ve studiu bylo nejen zatížení na tradiční a přirozený sound, ale také na skladatelskou kvalitu ctící odkaz historie THE ROLLING STONES. Všechny skladby mne totiž svým zvukem a pojetím evokují období okolo alba „Sticky Fingers“, tedy raně sedmdesátkový rock ´n´roll s tesknými kytarovými vyhrávkami a barovým honky tonk piánem, nápadnými to prvky amerického rocku vycházejícího z blues. Co udivuje nejvíce, je naprosto luxusní kytarový zvuk, který Stounům v rámci většiny riffů, vyhrávek i akustiky neuvěřitelně padne a dokonale zde naplňuje jejich pravou podstatu. Produkce Andrewa Watta tudíž klade důraz právě na zachycení autenticity a nejpravdivější podstaty této kapely a nesnaží se o nic neočekávaného.



Jaggerův hlas zní dnes sytě a vlastně vcelku mladistvě, jakoby mu snad bylo čtyřicet a nacházel se kdesi na vrcholu sil. Kytarové party Keitha Richardse i Rona Wooda snad nemohly působit vitálněji. Jejich souhra s rytmikou a ležérní prolínání se skladbami v doprovodu piána nemá prostě chybu. I portfolio nových skladeb se dnes jeví o něco rozmanitěji, než tomu bylo třeba v osmdesátých či devadesátých letech. Úvodní „Angry“ je jasný flagboat alba, riffová vypalovačka s krátkým a úderným sloganem, která si dokáže podmanit i lidi nepřímo zasažené fenoménem rocku. Nosné a přímočaré fláky s riffem na první dobrou Stouni vždy uměli, o čemž svědčí klasiky typu „Brown Sugar“, „Start Me Up“ či „It´s Only Rock´n ´Roll“, do jejichž množiny právě „Angry“ náleží. 


Druhá „Get Close“ však za úvodním válem o nic nezaostává a udivuje nejen Jaggerovou hlasovou výrazností, bonvivánským kytarovým štěbetáním tandemu Keith/Ron, ale i bravurním saxofonovým sólem v závěru. Krásný zvuk nahrávky si člověk uvědomuje každou vteřinou v rámci poloakustické „Depending On You“, zejména je to patrné z líbezných slide-kytarových vyhrávek probleskujících spoza Jaggerova hlasu. Ostatně právě tahle věc u mne po několika posleších hodně narostla a reprezentuje to nejlepší na desce. „Bite My Head Off“ je asi nejtvrdším kouskem, klasicky rvavý rockec, vedený v rychlejším tempu má potřebnou chytlavost a prospívá energetické složce celku. Chytlavou „Whole Wide World“ je možné považovat rovněž za údernou položku, avšak zde je využita nápadně rovnější strojová rytmika ve stylu New Wave, takže výsledek trochu připomene styl BLONDIE z konce sedmdesátých let, ale není to špatný úkrok, zvlášť pak když je refrén chytlavý. Mírnou „Dreamy Skies“ opanuje afektované frázování Micka Jaggera v opojení americkým venkovem a country kytarovou akustikou.


Jednou z nejhitovějších písní je „Mess It Up“, ta má charakter zpěvnější vypalovačky nabízející navíc i popově kabaretní kouzlo, které tkví v jemnějších aranžích a její lehce tanečnější podstatě. Mou oblíbenou skladbou se nakonec stala „Live By The Sword“, což je na riffech a piánu postavený hrubý rockec, jak z nejlepších časů této kapely. Tenhle song si opravdu užívám, dost možná také proto, že působí jakoby patřil do roku 1971. Osobně tohle beru jako pochvalu, neb jeho energie je důkazem nadčasovosti této hudby. Největší úspěch však nakonec věštím songu „Drive Me Too Hard“, kde je velký potenciál hitovosti a zabodování v celosvětovém měřítku. Prakticky poloakustická a líbivá kytarová věc má sílu oslovit širokou veřejnost. Uvidíme za rok či za dva. 


Pokračujme dál. V poněkud unavené bardovské skladbě „Tell Me Straight“ se výjimečně chopí vokálních partů Keith Richards, aby následně přišel na řadu prostřednictvím „Sweet Sounds Of Heaven“ další z vrcholů nahrávky, který potvrzuje stále vynikající skladatelskou připravenost Stounů. Bluesový, překrásnými tóny až snově polstrovaný sen, kde Mick Jagger rozehrává duet s Lady GaGa, a za nimi úřaduje Keith, Ron i Stevie Wonder, se, dle mého, zařadí do zlatého fondu této kapely. Tohle je ta pravá esence sedmdesátek. Album zakončuje symbolicky píseň „Rolling Stone Blues“, neotesaná klasika Muddyho Waterse, která by se jinak hodila spíše na album předělávek z roku 2016 „Blue And Lonesome“. Její zařazení vnímám spíše jako zdravici i poděkování.


THE ROLLING STONES přišli s velmi autentickou, vitální a výborně znějící deskou, po všech stránkách naplňující jejich historický odkaz. S deskou, kde je spousta silných skladeb, o kterých bych řekl, že by je od nich ještě v nedávné době nikdo nečekal. Jestli je tohle jejich nejsilnější deska od konce sedmdesátých či počátku osmdesátých let, to vážně netuším, mám totiž rád i alba „Some Girls“ (1978) a „Tattoo You“ (1981), ale patrně právě s nimi bude novinka tvořit triumvirát toho nejlepšího, co kapela nahrála od poloviny sedmdesátých let. První dekádu 1964-1974 považuji a stále považovat budu za nedostižnou.


31.10.2023Diskuse (28)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Dee
11.11.2023 21:48

Skvěle napsaná recenze! Dokonalá deska!

 

Tomáš
04.11.2023 19:09

Tak já částečně souhlasím se Spajkem - tj. že málo co mě už dnes dostane do kolen (ano, stále objevuji skvělá alba, ale do mojí osobní TOP50 by se asi těžko dostávalo něco mladší než 15 let), a částečně i s panem domácím - tj. že i dlouhodobě sledované kapely občas vyprodukují zajímavou novinku (letos třeba Danko Jones, Therapy, Foo Fighters).

A terazky si dávám exotiku - maďarské harcovníky Tankcsapda - Urai vagyunk a helyzetnek. Viděl jsem je před pár lety na jedné akci na festivalu klobás a byla to parádička.

 

Stray
03.11.2023 06:26

Ono ani tak nešlo o přístup k něčí tvorbě, jako spíš o poukázání na to, že je docela obvyklým jevem, že určitý lidi už se pro nějaký druh hudby poslechově tak vyčerpali, že opravdu neexistuje, aby se dokázali zajímat o novou hudbu a to i v případech dříve u nich velice oblíbených kapel. Prostě už na to nenacházej ani miligram entuziasmu. Někoho to potká v osmnácti, někoho po čtyřicítce, a pak jsou tady takové případy (třeba jako já), kterým se jejich oblíbená hudba nezají nikdy.:-)

 

posejdon
03.11.2023 00:32

Stray: Když si zmínil tvé začátky se Stounama, tak já přihodím k dobru, že jako malému se mi pletlo logo Rolling Stones a Elánu :)

Jinak to nikdy nebyl můj šálek čaje, ale velký respekt a klobouk dolů před elánem starých pánů a z toho, co jsem shlédl, je to samozřejmě kvalitní muzika na špičkové úrovni. Jó, kdyby tak vydali desku Kissáci!

A s těmi Irony - já naopak Brave New World můžu, a ještě pozdější A Matter Of Life And Death je po debutu dokonce má nejoblíbenější deska. Ale většina kapel u mně bohužel nějakou deskou skončila, což se týká většinou těch melodických (Rage, Grave Digger, Stratovarius) kterým nutně časem dojdou nápady kromě kvalitního řemesla nemají co dál nabídnout, měknou a je to neudržitelný.

Dík za recenzi.

 

Stray
02.11.2023 10:59

Chyba není na vysílači, ale jednoznačně na přijímači.:-)

Brácha měl třeba v mládí (v patnácti) jako nejoblíbenější metalovou kapelu SLAYER. Dnes jí ale třicet let nesleduje. Má rád prvních pět alb, ale co je mladší než živák Decade Of Aggression doslova není schopnej pozřít, nenadělá s tím nic, prostě to nejde, tak to má s každou další metalovou kapelou, třeba Fear Of The Dark od MAIDENů bere, ale Brave New World už ne. metal pro něj skončil vc roce 1993. Jak říkám, chyba je v přijímači a neudělá s tím nikdo nic.:-)

 

Jirka Čáp
02.11.2023 10:22

Spajk: Ten tvůj kámoš už musí mít pěknou sklerózu. :-) Já si normálně taky nic moc nepamatuju, ale tady mi minimálně Angry, Bite My Head Off, Mess It Up A Sweet Sounds Of Heaven vlezli do hlavy hned.

 

Stray
01.11.2023 22:36

Název ROLLING STONES jsem znal od doby, kdy jsem začal vnímat, že existuje něco jako rocková hudba. To znamená tak od roku 1987. Další tři roky jsem vůbec nevěděl, co si pod tím názvem a pod vyplazeným jazykem mám představit a hlavně koho. Jak vypadá jejich zpěvák a že je to prostě Jagger, jsem se dozvěděl v létě 1990, když se dost monitoroval v tv ten jejich první koncert u nás v červenci toho roku. Pak už jsem to samosebou věděl. Tou dobou zrovna neprobíhalo u Stounů šťastné období stran nového matra. Následující deska Voodoo Lounge (1994) působila průměrně, Jagger tehdy odbíhal k sólo aktivitám, a tak nějak jsem to sledoval z povzdálí, občas nějakej song na MTV, o Bridges To Babylon se psalo, že je to zlepšení, což asi bylo, ale oproti jejich osmdesátým letům a první dvoum třetinám devadesátek by snad bylo pro RS zlepšení všechno. :-) Micka jsem viděl tak akorát jak vytleskává na tribuně marseilleského stadionu při památném osmifinále MS 1998 během zápasu Anglie-Argentina. První větší zábrusy do jejich tvorby jsem absolvoval na přelomu milénia, kdy jsem si napůjčoval nějakýho jejich kompilace Jump Back, London Years atd. asi ještě něco, řada skladeb se mi líbila, ale většinou šlo o jejich starší tvorbu, do roku 2010 jsem tomu pak velmi postupně a pozvolna přicházel na chuť, přičemž šedesátky a sedmdesátky mě šly do ucha skvěle a ty novější věci vždy hůře, nikdy jsem nebyl fanouškem RS, ale te´d jím vlastně už asi patnáct let jsem.:-) Prostě úplně přirozeně se to dostavilo, a nebyla v tom žádná nahypeovaná vlna, propagace v médiích (Honza Petričko na to ostatně kydal po celou dobu co psal):-), ani retro móda, prostě jsem po roce 2000 začal postupně mít rád starou tvorbu Stones.

 

spajk
01.11.2023 21:16

Ted jsme to probírali s kámošem. Starej Stounista, poslouchá je ještě dřív než Guns N Roses, cca někdy od revoluce, kdy se tu daly koupit jejich desky.
Říkal: Slyšel jsem to asi 7x a nepamatuju si ani jednu melodii. To je známka kvality. Já mu na to odpověděl: Anebo naopak :-)
Uzavřeli jsme to souhlasným stanoviskem, že dneska už se nám jen tak něco nezalíbí a časy, kdy jsme měli u poslechu husí kůži, jsou nenávratně pryč.

Za mě je dobře, že deska sklízí pochvalné ohlasy. Vůbec mě to neuráží.

A Watt nebo Webb? Hlavně že se domluvíme :-)

 

Stray
01.11.2023 20:25

Andrew Watt ne Webb.:-)

Mě se líbí, jak každej nejdřív napíše, že nikdy nebyl fanouškem RS. Já snad do roku 2010 taky nebyl, páč v devadesátkových metalových periodikách tady nad nima pisálci spíš ohrnovali nos a v podstatě jim kazili jméno nějakými svými vejšplechty, jo, jasně, nikdy to nebyli LED ZEPPELIN a Jagger nebyl nikdy Plant, to všichni víme, ale když jsem si se značným zpožděním začal pro sebe objevovat jejich diskografii, zjistil jsem, že to byla v určitým období fakt dobrá kapela. No a Jagger a zěvák, ty bláho skvělej, takovýho nemá 99% metalových kapel. Všichni ti huhlalové ať se dou bodnout.

 

spajk
01.11.2023 17:13

Graboval zvuk z dvd!!!
To je náš člověk. To je boomer!
Franta z Braníka. Vítej chlape.

Včera jsem to taky pustil, abych byl trochu v obraze a asi chápu ty obdivné výkřiky. Pro mě osobně jsou to jen další Stouni. Webb je dobrej, jen by měl přestat prasit desky zvukově. Dynamika v 5 dB je hodně velká škoda a obzvláště u Stones