THE ROLLING STONES - Steel Wheels
Pro někoho značila návrat THE ROLLING STONES k jejich rockové
podstatě až devadesátá léta, ale pro mne je tím důležitým albem, které
stagnující kapelu vytrhlo rázně z letargie, právě „Steel Wheels“, vydané na konci
prázdnin roku 1989. Po sedmi letech uvadající činnosti, kdy největší rock´n´rollová kapela světa prakticky vůbec nekoncertovala a vydala v onom
mezidobí pouze dvě nepříliš povedené řadovky, to opravdu nevypadalo, že se Stouni ještě kdy vzchopí. Zvlášť když Mick Jagger hlavní těžiště své hudební
činnosti v druhé polovině osmdesátých let cílil především na svou sólovou kariéru. Jeho nahrávky však velkou díru do světa
neudělaly, a tak si brzy uvědomil podstatnou úlohu THE
ROLLING STONES v jeho životě. Několik let před tímto uvědoměním však docházelo
k soustavným a veřejně propíraným slovním půtkám mezi ním a Keithem Richardsem, který nesl opravdu velmi nelibě zpěvákovu touhu uspět především jako sólista. I kytarista díky
tomu tak začal tvořit vlastní materiál, který v roce 1988 vyšel jako jeho
debutové sólové album „Talk Is Cheap“. Je paradoxem, že materiálu se nakonec dostalo lepších kritik a
celkově byl tento blues-rockový album příznivěji hodnocen než obě do té doby
vydané a mediálně více propagované věci od Micka Jaggera.
Pan Jagger snad trochu zabodoval s debutem „She´s a Boss“
z roku 1985, ale o dvě sezóny později na dvojce „Primitive Cool“ už se
dalo mluvit o úplném minutí cíle. Mickova posedlost černošským rhytm´n ´blues,
funky a soulem jej zkrátka zavedla na úplně jiné hudební území, kde pro něho
nebylo zas až tak lehké zaujmout. Jeho distancovanost vůči rocku, který chvílema považoval za zcela přežitý, vyloženě
dopalovala Keitha, stejně tak jako výše zmíněné prodlužování doby nečinnosti Stounů. Ostatně jejich alba, „Undercover“ (1983) a hlavně „Dirty Works“ (1986), je
možné považovat za velký kompromis a s rockovou podstatou STONES mají
vlastně jen málo společného. Doba se měnila a dekáda synthy-popu, hudebního
kanálu MTV a majoritní úlohy videoklipů vlastně albům od starých rockových
kapel moc nepřála.
Vzhledem k sólovým aktivitám obou hlavních pánů je třeba připomenout, že sólové desky ostatně vydával od svého nástupu do THE ROLLING STONES i Ron Wood, kytarista, který se údajně stal užitečným hromosvodem a tlumil rozmary a rozdílnosti obou hlavních rebelů. Interní prameny tvrdí, že jen málokdo by na jeho místě v kapele vydržel, on však s trpělivostí plnil svou úlohu „mladšího bráchy“ a „vždy dobře naladěného kašpárka“, od kterého se v žádném případě nechce, aby nějak výrazně zasahoval do nové tvorby. Ostatně trpělivý Ron, který v mezidobí zápolil se závislostí na kokainu, byl až do počátku devadesátých let placen pouze jako nějaký externí koncertní hráč, jakkoliv své členství v THE ROLLING STONES napevno získal už v roce 1976. I tahle skutečnost jej nezlomila a dál svou roli plnil, navíc v něm Keith nalezl spolehlivého parťáka a velkého kamaráda.
V roce 1989 se tedy THE ROLLING STONES přesunuli na
ostrov Montserrat, kde vznikalo další studiové album, již druhé
pro vydavatelství Columbia. Od začátku nové skladby působily mohutněji a energičtěji
než na předchozím albu a desce se rovněž dostalo vytříbeného zvukového ošetření poplatného konci osmdesátých let. Zvuk akcentoval STONES jako kapelu
náležící na stadióny. Ty tam byly jemnější polohy z počátku osmdesátých
let, kdy se do jejich zvuku dostávaly vlivy funky nebo dokonce reggae, naopak
materiál působil po všech stránkách mocně, hymnicky a celkově daleko více rockově.
Už od úvodní halekačky „Sad Sad Sad“ nebylo pochyb o nadšení
kapely do tohoto materiálu a o tom, že hudebníci startují prakticky novou éru
své existence. Deska nakonec uspěla i díky dvěma stěžejním hymnám, které
přesvědčily svým zápalem, dravostí a především hitovým potenciálem,
jmenovitě šlo o chlapácky naladěnou „Mixed Emotions“ a o vícehlasy a dechy
zkrášlenou „Rock And a Hard Place“. Povedla se i snová „Terrifying“ se silnou
atmosférou a výraznou kytarovou linkou po vzoru DIRE STRAITS. Divoká
„Hold On To Your Hat“ platila naopak za jakési drsné boggie hrané od podlahy, zde
zaujala především hřmotnost kytarového dvojzápřahu, Jaggerův chraplák a velkolepě
ozvučené bicí Charlieho Wattse.
Pohupující se rocková dusárna „Hearts For Sale“ měla, i přes
svůj línější naturel a díky refrénové sloganu, své neoddiskutovatelné kouzlo.
Slabší chvilku si staří bardi vybrali s „Blinded By Love“, aby v další nostalgické
písni „Almost Hear You Sigh“, rozněcující nálady bývalých půlnočních tahů, dokázali
zahrát na pocitovější strunu řadě svých dlouholetých fans a neznít u toho směšně. Skladba zaujala jak
atmosférou, tak nástrojovým provedením, včetně výtečného akustického sólování na
španělku. Za mne určitě nádherná záležitost. Uhrančivá „Continental Drift“ pro změnu zahraje
na surrealističtější notičku, kde je v strnulejším pojetí skladby dostatek prostoru
i pro nejrůznější exotické prvky a rytmy. V závěru umístěná „Slipping Away“, jinak odzpívaná Keithem Richardsem,
také patří spíše k ležérním a nostalgickým skladbám, kterých
v repertoáru THE ROLLING STONES s nastupujícími devadesátými lety
však začalo plynule přibývat.
Album „Steel Wheels“ považuji za první nadechnutí čerstvého
vzduchu po neuvěřitelně jalovém průběhu osmdesátých let a vybral jsem jej do
desítky nej-alb od THE ROLLING STONES na úkor následujících dvou řadovek, tedy „Voodoo Lounge“ a „Bridges To Babylon“, především kvůli pestřejšímu skladbovému
základu, několika vynikajícím hitovkám, ale také protože šlo ve své době o
první razantnější krok k tvrdšímu zvuku. Následné dvě desky však vyznívají ještě o něco drsněji a méně učesaně, zatímco zde byl ještě skladbám ponechán nablýskaný
stadiónový ráz, což ještě více umocnila drahá produkce z Montserratských studií, přesně taková, jaké
v té době byly samozřejmostí. Album si rovněž dokáže uchovat charisma po
téměř celou svou délku, zatímco u obou desek z devadesátých let jsou
s postupujícím časem patrná hluchá, méně dravá a nesourodá místa podporující u posluchače úpadek koncentrace.
Po realizaci „Steel Wheels“ THE ROLLING STONES vyrážejí na
rok trvající světové koncertní tažení, celá velkolepá šňůra je pak zakončena
v srpnu roku 1990 koncertem v Praze a koná se pod záštitou Václava Havla,
prvního post-socialistického prezidenta naší země. Událost se tak stává
významnou nejen pro slavnou britskou kapelu, ale i pro tehdejší Československo, neboť
je akce symbolem vysvobození země zpoza železné opony. Stárnoucí britští rockeři jsou během svého
pobytu v Praze pozváni na Pražský hrad a celkově je jim věnována mimořádná
pozornost, akce se pak stane zcela první velkou koncertní událostí svého
druhu u nás a její návštěvnost dalece přesahuje stotisícovou návštěvnost. THE
ROLLING STONES tak vstoupili na počátku devadesátých let do své další dekády opravdu stylově a to si ani nikdo nemohl všimnout, že v roce 1991 kapelu opustil původní baskytarista Bill Wyman, protože jeho odchod (do hudebního důchodu) byl kapelou tajen až do vydání nadcházejícího řadového alba celé tři roky, i takové věci se v životě hudebních hvězd dějí.
Steel Wheels (1989) - 9.místo v rámci TOP TEN žebříčku alb z diskografie THE ROLLING STONES.
24.06.2018 | Diskuse (9) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Stray | 03.10.2018 23:56 |
A jak ten Bowie vypadá na papíře? Asi si to budu muset po sobě taky přečíst. každopádně to potěší. Z tohohle webu už by se dalo nadělat tolik časopisů. :-) |
Painterman | 03.10.2018 09:42 |
Myslel som na internete vseobecne - teda v cestine alebo slovencine, i ked sa priznam, ze som nehladal fanusikovsku stranku The Rolling Stones, aka asi urcite aj existuje. K Stounom sa vraciam nepravidelne, ale rad, recenzie na ich albumy (v tomto pripade tie od teba) sa citaju velmi dobre, prave preto, ako si napisal, citujem ,,já do článků potřebuju dostat tu kašičku veškerého odevzdání se tématu, ne jen suchá fakta. .-)" |
Stray | 03.10.2018 08:51 |
Myslíš na internetu všeobecně že jich není moc, ne na tomhle webu...? Recenze na toi album je možná k napsání, ale je to přesně ten typ matroše, kterej se lépe píše, když jseš uvnitř Stouní horečky, tedy když to jedeš, ne že si jen tak řekneš, že si to napíšeš a přitom jsi to pět let neslyšel, to tady nefunguje, já do článků potřebuju dostat tu kašičku veškerého odevzdání se tématu, ne jen suchá fakta. .-) |
Painterman | 03.10.2018 08:22 |
Dakujem za odpoved, a ...chapem. |
Stray | 02.10.2018 12:49 |
Zatím nechystám, zatím. Nejde ani tak o to, že na to teď nemám moc chuť ani čas, ale já v době vydání Voodoo Lounge byl od hudby té kapely spíš odrazen, ano, Love is Strong je ta píseň, která se mě nikdy moc nelíbila, no a pak ta Havlovská tlačenka. Musel projít ještě pár let (asi čtyři), abych se vydal objevovat hudbu STONES |
Painterman | 02.10.2018 12:10 |
Cim som satrsi, tym viac dokazem akceptovat aj tento album, dokonca sa stotoznujem s tym co napisal Stray, ze sa jedna o lepsi album ako ,,Voodooo Lounge" a ,,Bridges To Babylon". Dokonca by som doplnil, ze sa jedna o ich najlepsi album z ery 80s, lepsi ako ,,Tatoo You", ten ma podla mna neuveritelne zly ,,osemdesiatkovy zvuk" :). Ked som mal patnast, radiami sa valil singel ,,Love Is Strong", a tato piesen moze za to, ze som sa o Stounov zacal viac zaujimat. Moj ,,prvy" :) album od nich je teda ,,Voodoo Lounge", a stale nanho nedam dopustit, i ked je v tom urcity sentiment, nevadi. Stray, nechystas napisat recenzie aj na albumy ,,Voodoo Lounge" a ,,Bridges To Babylon", urcite nielen ja, by som si ich rad precital. |
LadaF | 03.07.2018 21:53 |
Vidiš, ani jsem nad tím nepřemýšlel, jen jsem chtěl říct, že ne Skotská. Vidím, že na wiki píšou Britská - možna proto, že bubeník Terrence "Terry" Williams je z Walesu. Každopádně pěkné čtení - já dík. |
Stray | 03.07.2018 17:36 |
Díky. Anglická chceš říct, ne? Skotsko je také Británie. Opraveno. |
LadaF | 03.07.2018 17:18 |
Jen mala nepresnost Dire Straits byla britska kapela. |