THE VINTAGE CARAVAN - Gateways
Po nadějném třetím albu „Arrival“ z roku 2015, kterým
se islandská trojice THE VINTAGE CARAVAN poprvé představila kontinentální
Evropě, neboť šlo tehdy o jejich prvotinu u německých Nuclear Blast, přichází na trh zas o něco vyzrálejší následovník. V kapele sice proběhla
změna na postu bubeníka, kde se před třemi lety uvelebil nováček Stefán Ari Stefánsson, ale jinak u kapely nedochází k žádným závratným obměnám hudebního směřování. Jestliže jsem
minule kapelu zařadit do oblasti hardrockového retra s příbuzností ke všem
stoner-rockovým partám opěvujícím sedmdesátá léta a tehdejší blues-rockové ladění kompozic,
pak letos dostáváme materiál, který by se, bez trochy dobré vůle a náklonnosti k vývoji, dal označit vlastně velmi podobně. Ten jediný a zásadní rozdíl slyším v tom, že kapela se stala o něco
více přímočarou a skladby jaksi lehčí a silnější. Vlastně určité nepatrné zrychlení a
pročištění skladbám prospělo, neboť na nich vynikne to podstatné. Dnes bych
tedy mluvil spíše o tom typu hard rocku s kořeny v sedmdesátých
letech, který se později stal jakýmsi mezistupínkem k Nové vlně britského heavy
metalu.
Ano, kytary už nevyznívají příliš podlazeně, naopak hezky trilkují, spokojeně vyšívají a kombinují hlučnější polohy s akustickými či
atmosféričtějšími momenty, ostatně tak jak to svého času bylo velkou devízou
natolik zručných předloh, jakými v polovině sedmdesátých let pro THE
VINTAGE CARAVAN mohly být kapely jako URIAH HEEP, RAINBOW, THIN LIZZY, nebo
třeba na svém úsvitě kariéry i JUDAS PRIEST, respektive v časech alba „Sad Wings
Of Destiny“. Stejně jako výše zmíněným gigantům, mladým Islanďanům totiž nechybí
určitá rozmáchlost a touha po pozvolna gradujících hymnách, byť se samozřejmě stále nemohou rovnat
s klasikami. Jedno je na nich ale sympatické, jejich zvukový, hráčský a skladatelský vývoj od příchodu pod
křídla Nuclear Blast je jasně zřejmý. Ještě aby ne, vždyť pětadvacetiletý zpívající
kytarista a lídr formace Óskar Logi Águstsson, i přes svůj stále poměrně mladý
věk, tuhle bárku táhne od roku 2006 (to mu bylo 12!!!). Svým způsobem se tak THE VINTAGE CARAVAN
dají přirovnat k další výrazné a profesionálně pojaté retro partě
posledních let, blues rockem a soulem ovlivněným BLUES PILLS, i když se přeci
jen jedná o trochu hrubší záležitost.
Souvislost s ranou tvorbou JUDAS PRIEST spatřuji hlavně díky občasným kytarovým postupům, rozehrávajícím ve skladbách staccato kaskády a všechny ty motivy připomínající mi období úsvitu heavy metalu – viz. famózní finále asi nejlepšího songu „Tune Out“. I díky ne zrovna malému zastoupení epičtějších skladeb s pomalu gradující výstavbou, řadím kapelu spíše do ranku sedmdesátkového hard rocku, ovšem ryze evropského pojetí. Ano, jde sice tak trochu o plagiát, ale inspirace určitým vývojovým obdobím Hard N´Heavy ještě nikdy nikomu neublížily.
Nejzajímavější je album ve svém úvodu, kdy přímočaře riffovité
kusy jako „Set Your Sight“ nebo „The Way“ se svým hlomozným spodkem a výstavním sólováním, srdnatě vyšlapávají cestu
čemusi výpravnějšímu. To se dostavuje s třetí písní „Reflections“. Přesně
v tomhle duchu mám tvorbu seveřanů rád, svým způsobem mne zde THE VINTAGE
CARAVAN připomínají švédské stoner-metalové krále SPIRITUAL BEGGARS. Odkazy vzešlé z Párplovského
podhoubí totiž zněly v podání Skandinávců vždy věrohodně a zajímavě. Mohutnější
a hlučnější party se v podání Islanďanů střídají se zasněnějšími
mezihrami, aby vše vrcholilo v katarzi sól. Tímto způsobem posléze probíhá
většina materiálu.
Po mírném výpadku s rozvláčnělejšími věcmi jako „On The Run“ a
„All This Time“ se THE VINTAGE CARAVAN pomalu dostávají do tempa ve skladbě
„Hidden Streams“. Naopak píseň „Nebula“ do alba přináší onen progresivní prvek
vycházející spíše z oblasti zasněného psychedelického rocku, nahrávce však něco podobného sluší. Kostelní varhany zahajující „Farewell“ opět evokují spíše
art-rockovější prostředí a dávají vzpomenout na slavné formace KING CRIMSON a PINK FLOYD (konkrétně jejich etapu z přelomu
šedesátých a sedmdesátých let), které dokázaly do rockové hudby dostat i určitou dávku scéničnosti. Píseň „Tune Out“ je nostalgickým pomníkem hard
rocku. I závěrečná „The Chain“ má však v sobě velké kouzlo, neboť dokáže
propojit hymnický glam-rockový refrén s takřka country rozehrou
ve slokách. Co na čtvrté album „Gateways“ od nadějných Islanďanů tedy říct
závěrem? Kapela určitě posílila svou hráčskou i skladatelskou stránku a se silným vydavatelem v zádech dodala několik
výjimečných skladeb, kterými uctívá své hardrockové předlohy z dávných
časů a působí zas o trochu profesionálněji.
11.02.2019 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |