THE WHITE STRIPES - Get Behind Me Satan
Občas se v životě pisálka dostaví článek, na který není ze
zpětného pohledu vůbec hrdý, v mém případě považuji za jeden z největších
přešlapů a úletů právě recenzi na album „Get Behind Me Satan“ zveřejněnou v roce 2005 na
serveru Metalopolis (v žádném případě není v mém zájmu sem na ten článek dávat odkaz, kdo má zájem, ať si to vyhledá):-). Kdykoliv se ještě dnes myšlenkově jenom trochu přiblížím k tématu
téhle desky, krčím rozpačitě hlavu až kamsi hluboko mezi ramena a tiše doufám,
že to snad ani moc lidí nečetlo. Tenkrát jsem to album prostě vůbec nepochopil. Je pravda,
že Jack White nikdy nebyl prvoplánovým skladatelem a vždy se v jeho skladbách
objevovaly nesnadné překážky a zajímavosti, rozhodně bych ho nenazval
hudebníkem tvořícím chytlavé popěvky. Jeho styl byl vždy hodně intuitivní, a i
když jednoduchý, vždy stál na bytelném jádru. Je pravda, že zmíněná deska se
vykazovala menší hitovostí a celkovou nápadností než předchozí trhák „Elephant“
z roku 2003, a stejně tak Jack i Meg Whiteovi chtěli prostřednictvím ní
rozehrát hru na objevování vlastních hudebních kořenů, ale že by se jednalo o
nějakou nesrozumitelnou experimentální tragédii tak to tedy prrr. Kdo by v roce 2005 řekl,
že dnes budu album řadit k těm lepším od THE WHITE STRIPES?
Je tedy pravda, že hlavní roli zde rozhodně nehrají nějaké
silácké rockové hymny. Kapela se po sérii veskrze garážových alb, která byla
čím dál tím méně punková a více skladatelsky vypulírovaná, dostala do bodu, kdy
musela rozehrát hru, která by podstatu souboru odhalila snad nejnápadněji. Záliba
v americkém folku, sem tam nějaké ty bluesové vlivy a celkově hodně
starých amerických tradic, jdoucích ruku v ruce s využitím nejrůznějších
historických či exotických nástrojů, či chuť dělat si věci po svém, to vše album poznamenalo. „Get Behind Me Satan“ dnes platí za docela
sváteční lahůdku každého hudebního fajnšmekra sledujícího americkou scénu. Nebyl by
to však Jack White, aby to celé přenechal posluchačům snadné ke konzumování, připravené jako na talíři, natož pak sobě samému. Nahrávka
je skutečně vzdálena nějaké prvoplánovosti a onen nástrojový park je dalece
nejpestřejší do této doby, skladby jsou naopak nejméně kytarové za celou dobu
existence THE WHITE STRIPES.
První skladba „Blue Orchid“, která je zároveň pilotním singlem a
jednou z mála, kterou zde určuje nosný a značně drásavý kytarový riff (zde
upomínající na rané AC/DC potažmo i třeba KISS) sice patří k nejlepším
položkám novinky a k stěžejním songům diskografie THE WHITE STRIPES, ovšem
o albu jako celku nic nevypovídá, naopak je spojením s minulostí dvojice,
s jejich rock´n´rollovější podstatou. Pokud budu pokračovat dál a
prodlužovat návštěvu roku 2005, tak Jack White se zde nacházel v bodě, kdy
opřel svou rachotící kytaru a zasedl za piáno, které ve spojení s infantilními
údery bicích Megie White ve valné většině skladeb tvoří hlavní instrumentální složku
skladeb. Důkazem, že i s takto skromným vybavením lze nahrát zajímavou skladbu
je tradicionalistický popěvek „My Doorbell“. Jde o píseň, která svou nakažlivou
zpěvovou linkou připomíná cosi mezi dřevním rock´n´rollem padesátých let a
kovbojskou barovou juchajdou. Naopak jižanský tradicionalismus reprezentuje
táboráková skladba „Little Ghost“ hraná výhradně na akustickou kytaru a bez
využití rytmiky.
Největším experimentem je zlověstná skladbička „The Nurse“,
kde Jack White pomocí svého „klapkobřinkostroje“ (v bookletu se píše
„marumba“) rozehrává zdánlivě rajskou melodii, kterou posléze rozsekají Megiiny
hysterické údery do bicí soupravy, jdoucí absolutně mimo rytmický chod skladby.
Tyto dopadají do rajských melodií, zde střižených do atmosféry Havaje či Karibiku,
jako údery 100 tunového bucharu a rozsévají psycho smrt. Další šílenství „Red
Rain“ odstartují cinkavé údery do trianglu, na které navazuje ostrý bluesový
riff. Oba protagonisté v této písni nakonec vytvoří zajímavý vokální duet, a
tak celkově patří k tomu nejlepšímu na albu. Dalo by se pokračovat skladbu
po skladbě, ale tahle deska by si možná zasloužila spíše soustředěný poslech, a
ne hrátky se slovy, která ji mají popsat (i vzhledem k tom, jak moc mě
přijde trapná moje třináct let stará recenze na výše uvedených stránkách). Celé
album nakonec ukončí docela nudné klavírní outro v podobě barové „Im Lonely
(But I Aint That Lonely Yet)“, která jako by doprovázela poslední opilce ze
dveří kovbojských náleven.
15.01.2018 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |