THE WICKER MAN - Možná nejlepší britský horor!
Není ve světové kinematografii mnoho filmů s kultovnějším
statusem, než má The Wicker Man z roku 1973. Přitom nedá se říci, že by ve své době
byl nějak významný, přelomový. Ba právě naopak. Jsou filmy významné už jenom
tím, kolik strašných peněz vydělají, kolik pokračování a následovníků inspirují, jak definují
filmový žánr a kolika jeho hlavním představitelům nastartují filmovou kariéru.
U The Wicker Man se nic takového nedělo. Ten byl ve své době ohromným propadákem a to vinou mnoha faktorů, ale
zejména vinou britské cenzorské komise. Ta shledala pohanské téma ve filmu jako
velmi nepříjemné a nevhodné, takže film nechala radikálně prostříhat a
distribuční společnost přinutila, aby ho nechala nasadit jako přílepek za
hlavní program večera, jímž byl Don´t
Look Now nedávno zemřelého režiséra Nicolase
Roega (tehdy bylo běžné, že se v jednom promítacím čase promítaly dva filmy za sebou – hlavní film a jakýsi
následný B-film, odtud pochází dnes tak velmi užívaný pojem „béčkový film“, jako
něco filmově druhořadého). Traduje se,
že původní verze měla kolem 120-ti minut, ale ta se nedochovala (prý skončila
někde na skládce) a cenzoři jí prostříhali na ostudných 82 minut, které
promítli britským divákům v několika představeních bez většího ohlasu.
Američané viděli film dokonce až roku 1978, naštěstí v delší 102-minutové
verzi, ve které je na začátku jasně zřejmé, že hlavní hrdina je ortodoxní
křesťan a navíc ještě panic, což je důležité pro pointu filmu. Každopádně, film
s přibývajícími projekcemi, ať v kině, či v 80.letech na VHS, získával čím dál
větší věhlas, až v dnešní době dostál jakéhosi kultovního postavení. Film,
který zaslouženě zůstává jedním z nejvíce neobvyklých, přemýšlivých a
inteligentních napínavých hororů ze sedmdesátých let. A krásně se o něm
vypráví.
Jak trefně poznamenala jedna recenze, The Wicker Man je
„svůdně barevný film“. Nesmírně stylově
zrežírován, obrazově poutavý, navzdory omezenému rozpočtu, pod kterým vznikal. Zářivé lidové kostýmy a pentle na májce jsou
tu v kontrastu s fádní skotskou, šedivou krajinou. Scény pohanských rituálů
jsou tu zajímavě zahaleny v opar (tanec dívek kolem ohně), nebo rozkošně
roztančené a rozjuchané ženy jsou svůdné (a často nahé), nešetří se tu záběry
na východ a západ slunce a ten „proutěný muž“ na konci tak nádherně hoří.:o)
Krásná, zasněná, atmosférická
folková hudba, doprovázena na španělku, je tu všudypřítomná, lidé tu
tančí a s chutí zpívají, což dodává filmu jedinečnou atmosféru. Jedna z postav,
nádherná Švédka Britt Ekland, tu v
podivuhodné nahé taneční kreaci, při které skoro až hypnoticky zpívá a všelijak
se kroutí, svíjí a plácá se přes nahé hýždě, svádí policejního seržanta, který
se, coby „správný křesťan“, snaží odolat pokušení.
Vše tu je tak záhadné a neurčité, přitom je zřejmé, že tu
něco nehraje a že vše směřuje k vyvrcholení, o kterém se hlavnímu hrdinovi
nezdálo ani v nejčernějších snech. Scenárista Anthony Shaffer, který si
předtím udělal jméno na Hitchcockově
filmu Frenzy , se s úspěchem snaží,
aby se vyhnul klasickému klišé hororových filmů. Místo toho nabízí jedinečný
kontrast pohanství a křesťanství, a pointu, která je pečlivě skryta. Jeho
scénář je všechno, jenom ne klišovitý. Jaký tedy je?
Jeho hlavní postava, seržant Howie, ve vynikajícím podání Edwarda Woodwarda, je takový
necharismatický kus hadru, vizáží spíše připomíná nějakého bankovního
úředníčka. Je značně konzervativní, upjatý, hluboce zbožný křesťan, přesně
takový typ člověka, který se hodí do děje filmu, do kontrastu s tím, co zažívá
na pohanském ostrově. Ve svých 40-ti letech neměl dosud žádnou ženu, ale má
přítelkyni, se kterou má v úmyslu se vzít, ale až do svatby chce zůstat
sexuálně nedotčený. Jeho kolegové si kvůli tomu z něho utahují (jak jsem již
uvedl, to se děje hned na začátku v delší 102-minutové verzi) a považují ho za
takového ušláplého podpantofláka. Howieho náplní práce je hlídka okolí blíže
neupřesněného skotského přímořského města. Obhlíží ostrůvky a ostrovy na svém
jednomístném létajícím člunu a po jedné takové hlídce najde ve své kanceláři
anonymní dopis (odesílatelem je jakýsi „přítel dětí“), který prosí, aby našel
ztracenou dívku, která zmizela na ostrově Summerisle.
Ten je vyhlášený v celé Británii pro vývoz jablek a je doménou excentrického
šlechtice Lorda Summerisle (v geniálním pojetí Christophera Lee).
Lord vlastní celý ostrov a organizuje místní uzavřenou
komunitu dle vlastního světonázoru. Howie nikdy předtím na ostrově nebyl, ale
ví o podivných zvycích místních obyvatel, a správně se domnívá, že jeho
vyšetřování zřejmě bude dost nezvyklé. A skutečně, seržantovy zkušenosti na
ostrově jsou všechno možné, jenom ne rutinní. Už od prvních minut je zřejmě, že
tu cosi nehraje. Všichni obyvatelé Summerisle na seržanta reagují podivně,
hledí na něho zkoumavými pohledy, když jde ulicemi, tajně vykukují z oken a
každou prosbu o vyšetření ztracení dívky podmiňují „souhlasem pana Lorda“.
Howieho, jakožto ortodoxního křesťana, šokuje, že osazenstvo hospody bez
uzardění sborově zpívá sexuálně vyzývavé
vulgární písničky před dcerou hospodského, vedle hospody na louce vidí sexuální
orgie, je svědkem situace, kdy paní učitelka vysvětluje třídě plné malých holčiček,
že májová májka je falický symbol, zobrazení penisu, který je uctíván jako
reprodukční symbol matky přírody. Howieho tohle tak dopálí, že paní učitelce
vyhrožuje „…slečno, buďte si jistá, že
tohle nahlásím příslušným úřadům. Kamkoli se na tomhle ostrově podívám, vidím
jen úpadek, potyčky v hospodách, nemravnosti na veřejných prostranstvích ... A
teď vidím, že to pramení z té špíny, kterou vyučujete v této třídě!“.
A to není zdaleka všechno. Každou minutou strávenou na
ostrově je Howie v čím dál méně komfortní pozici, jako pravý křesťan a protestant uprostřed liberální společnosti,
poháněnou pohanskými rituály. Nahé dívky tančí a skáčou přes hořící vatru,
matka ztracené dívky nutí svojí druhou dceru polknout a vyplivnout ropuchu, aby
holčičku přestal bolet krk, se slovy: „…vidíš,
teď má bolest krku místo tebe žabička.“ , a prostě všechno, veškeré lidské
chování ukazuje, že místní lidé jsou až
nezvykle otevřeni sexualitě a uctívání přírody, což upjatému protestantovi
působí bolehlav hlavy. I celé vyšetřování případu je zahaleno tajemstvím.
Zpočátku místní lidé říkají, že dívku vůbec neznají, když poté Howie nachází
důkazy, nezřetelně mlží, že je dívka možná mrtvá, možná ne. V její rakvi nalézá
místo těla mrtvého králíka a na hrobu vystavenou uříznutou pupeční šňůru, v
úmrtním listě o dívce není ani slovo, její fotografie chybí, prostě jakoby se
zem po ní slehla. Postupem času zjišťuje, že její zmizení má jakousi souvislost
s nadcházející májovou slavností jara. Přibývají otázky – proč v hospodě mají
jenom jídlo z konzerv, navzdory pověsti ostrova jako místa bohatém na úrodu?
Proč nikde nevidí jablka, kterými je ostrov proslulý? Proč mu někdo sabotoval
odlet letadlem, které někdo potají poškodil? A pak je tu ten Lord Summerisle…..
Jedno si ujasněme hned. Christopher
Lee byl a navždy bude hereckým bohem.
Muž, který je zapsán ve Guinessově knize rekordů jako nejčastěji obsazovaný
herec, osobnost, která svým nepřehlédnutelným vzezřením, dvoumetrovou vysokou
postavou a charismatickým hlubokým hlasem okořenila každý film, každý hororový
kousek, ve kterém se objevila. Lee v The
Wicker Man ztělesňuje právě osobu Lorda Summerisle a sám herec označil účinkování v tomto filmu jako svojí
nejlepší hereckou práci, roli, na kterou je nejvíce pyšný. Vzhledem k jeho
přebohaté filmografii se to může jevit jako značně nadnesené tvrzení, nicméně
jeho postava je skutečně nezapomenutelná. Charismatická bytost, vybavena noblesní inteligencí
a ostrým vtipem, rozkročena mezi přátelstvím a téměř šílenstvím, je asi to
nejlepší na celém filmu. Krade si každou scénu pro sebe a jeho přítomnost je
tak silná, že člověk zapomíná, že vlastně není na plátně příliš často a že jeho
postava se poprvé zjeví ve filmu až po téměř 40-ti minutách. Jak říkám,
Christopher Lee je bůh!:o)
The Wicker Man je opravdu ojedinělý film, tím, jak je
žánrově neuchopitelný. Jeho středobodem je přesvědčivé tajemství a neustále se
prohlubující střet ideologie křesťanství a obyčejné pohanské víry v sílu
přírody. Jak je dezorientována hlavní postava, je dezorientován i divák.
Všechno to podivné chování místních lidí má ale svůj význam a postupem času
ukazuje na promyšlené spiknutí, které za začátku vůbec není zřejmé. Tajemství
se během filmu prohlubuje, než se najde odpověď na nějakou otázku, které Howie
neustále klade, objeví se nová záhada a vše postupně směřuje k neodvratnému,
tragickému závěru. Film se z jakési mysteriózní detektivky v závěru překlopí až
do hororu, který se ale ve všem liší v porovnání s tím, co tehdy frčelo v
kinech. Po masivním úspěchu Polanského
Rosemary má děťátko z roku 1968
zaplavily kina na přelomu 60. a 70. let horory s okultní tematikou, ale The Wicker
Man se na této módě nesvezl. Naopak. Hrozba, která celým filmem prostupuje, nemá
nadpřirozený původ. Bohové ostrova Summerisle
- bůh slunce, bůh moře a bohyně polí - se tu nikdy nezjeví a pro účely
příběhu vůbec nezáleží na tom, zde vůbec existují. A hlavně - největším
rozdílem oproti okultním, satanistickým hororům je fakt, že kultura lidí
ostrova Summerisle je pohanská, nikoli satanská. Možná jsou to i šťastní lidé. Nežijí životy,
které jsou zahaleny tabu, na rozdíl od křesťana Howieho, jejich chování není
potlačeno hanbou a vinou, nebo strachem, že budou potrestáni plameny pekelnými,
když se nebudou chovat dle běžných standart okolní křesťanské společnosti.
Krásné ovšem je, že film se nestaví ani na jednu stranu.
Lidé ze Summerisle jsou sice nespoutaní a otevření lidé, ale na druhou stranu praktikují lidské oběti, takže mohou být vnímáni jako zloduši. Howie, na
opačném pólu, sice dodržuje zákony a ctí desatero, ale svým chováním dělá
medvědí službu křesťanské víře, kterou reprezentuje. Jeví se tu, jako by jeho
náboženství bylo jen dlouhým, ponižujícím seznamem zákazů, upjatosti a
šikanování, ale přesto se cítí být morálně nadřazen místním pohanům. A tak si
každý může říct, obě strany protagonistů, že pravda je na jejich straně. A teď to, milý diváku, rozřeš. Komu vlastně
fandíš? A je ten drastický závěr skutečně něčím, co tě šokuje a znepokojuje?
Tady musím vypíchnout krásný dialog mezi dvěma hlavními aktéry, kdy Lord
Summerisle zdůrazňuje - „Je důležité,
aby každá nová generace narozená na Summerisle si byla vědoma, že zde staří
bohové nevymřeli.“, na to seržant Howie pokládá sugestivní dotaz - „Ale co ten pravý Bůh, pro kterého byly
vystavěny velkolepé kostely a kláštery, na těchto ostrovech a během minulých
generací? No, pane, co on?“. Summerisle se jen tak shovívavě usměje a
lakonicky odvětí – „Je mrtvý. Nemůže si
stěžovat. Měl svou šanci .... a řečeno moderní hantýrkou, podělal ji.“ :o)
I takovéto momenty činí Wicker Mana chytřejším a
důmyslnějším ve srovnání se zbytkem hororové tvorby. Zaujala mě i jedna recenze
– a něco na ní bude – která přirovnává obyvatele ostrova ke hnutí hippies.
Praví, že The Wicker Man je jedním z nejpozoruhodnějších a nejpodivnějších obrazů
kulturního a generačního sporu, který trhal tehdejší západní společnost na přelomu
60.a 70.let na kusy. Opravdu nevyžaduje příliš představivosti, abychom viděli
obyvatel Summerisle jako hipíky, společnost se svými pravidly, která se
oddělila od své mateřské společnosti, aby usilovala o život spjatý s přírodou a
sexuální svobodou. Divák takový dojem lehce získá, zvlášť, když se tu nahotou
nešetří, jedinečný dojem volnomyšlenkářství zesiluje i galská lidová hudba,
která tu neustále zní a lidové písně, které si zdejší lidé pořád nadšeně
zpívají.
Osud filmu, jak jsem již trochu zmínil, byl velmi smutný.
Studio British Lion, které ho
produkovalo, těsně po natáčení zbankrotovalo, britští cenzoři ho radikálním
sestříháním zprasili a do kin nasadili jen v malém množství kopií a to ještě
jen jako přílepek po hlavním programu.
Navíc se ani nesešel s dobou. Celý svět tehdy šílel po filmech jako byl Friedkinův Vymítač
ďábla z roku 1973, jehož obrovský, nečekaný úspěch (dodnes patří na 9.místo
nejnavštěvovanějších a nejvýdělečnějších filmů všech dob, bráno v potaz
inflaci) rozpoutal módu okultních hororů a intelektuálně stimulující The Wicker
Man prostě do téhle módní škatulky nezapadal. Kdoví, možná, že kdyby se tehdy
za něho studioví pohlaváři postavili, vzali ho pod svá křídla a uvolnili ho do
kin ve štědrém množství a podpořili ho reklamní kampaní, možná by se z něj
stala dobová klasika. Nestalo se tak, ale smutnit nemusíme. The Wicker Man si
postupem času vybudoval značnou pověst jako mimořádné dílo, dnes je z něj kultovní
kousek, vyhledávaný fajnšmekry po celém světě. Je filmem, který nikdy prachem
nezapadne. Dokonce i naši ignorantští distributoři nepřehlédli jeho význam a v
DVD edici „Největší filmové klenoty“ ho před pár lety vydali na digitální
placce. A to prosím, v neoříznuté 100-minutové verzi. Ve světě došlo i na
blu-ray, tam je ale film kratší o expozici, chudší o 6 minut.
Závěrem bych chtěl důrazně varovat před remakem z roku 2006, kdy režisér Neil LaBute vůbec nepochopil, co činí původního Wicker Mana tak jedinečným. Z filmu tak učinil poloakční zhovadilost, kde nechá Nicolase Cage pobíhat jako pako, hystericky řvát a kopat ženský do držky ve stylu kung-fu (nekecám, fakt to tam je).
Takže tolik k 45 let starému skvostu. Pokud jste ho ještě neviděli, závidím vám, poprvé je to vždycky nejlepší.:o) Užijte si to, nejlépe nezkrácenou verzi, s jinou nemařte svůj čas.
Hodnocení: 100%
Filmu zdar a za týden zase nashle.
28.11.2018 | Diskuse (14) | Lima fulci@seznam.cz |
Valič | 30.11.2018 17:30 |
V tom prvním komentáři jsem ještě zapomněl zmínit, že „proutěný muž“ je k vidění i na obalu alba Souls At Zero (1992) od Neurosis a v animovaném videoklipu ke skladbě Burn The Witch od Radiohead. |
Valič | 30.11.2018 15:55 |
Předpokládám, že těch diváků, kteří by se chtěli při sledování filmu ztotožňovat s magory, kteří jsou schopni drastickým způsobem vraždit nevinné lidi kvůli špatné úrodě jablek, asi moc nebude. :-) |
Stray | 30.11.2018 15:27 |
A ještě k té druhé straně barikády. Nemám pocit, že bych se životně ztotožňoval s tím fízlem. Ve skutečném životě se do druhých kvůli prkotinám prakticky vůbec neseru, něco jako poučování o morálce nepřipadá v úvahu. Na druhou stranu je pro mne ale ještě vzdálenější role, že bych byl součástí nějaké pohanské komunity, kde bych se rozradostněn a s vypnutým mozkem oddával společným "hrám". :-) Tohle nepřipadá vůbec do úvahy. Mě je vlastně spojování vlastního života s nějakou větší skupinou lidí naprosto nepříjemný. Jasně že bych si na ostrově ledacos neodepřel, ale asi bych se koukal po "zaskórování" co nejrychleji nějak vytratit. Ta sekta byla hodně mimo. :-) |
Stray | 30.11.2018 12:40 |
Smazal jsem to ve tři v noci, když jsem vstal a šel se vychcat. Ne že by mě tak hučelo v trenkach :-), ale zapomněl jsem tam vepsat, že ty věty dotyčná zpívala nikoliv říkala. Už se mi ale zas chtělo spát, tak jsem to neopravoval jen smazal. Žiji webem 24 hodin denně. |
Valič | 30.11.2018 10:50 |
Stray: Kam se poděl ten včerejší komentář? Mě jako člověka, který považuje film za originální, zajímavý a na svou dobu i celkem dobře natočený, by názor někoho z "druhé strany barikády" zajímal. :-) |
Stray | 29.11.2018 04:48 |
Mnohem zajímavější je, když se ve filmu nachází někdo, kdo to za ctění pravidel nepovažuje! :-) |
DarthArt | 29.11.2018 00:40 |
Šukání s rozdivočelejma ženskejma v parku, to je ale přece taky ctění pravidel! |
Stray | 28.11.2018 22:29 |
Lima proti komentům nic nemá. Když tak se ho můžu zeptat, chci mu stejně v brzké době zatelefonovat kvůli jednomu filmu německé televize cca 1986-90, u kterého se mě vytratil název (něco jako přítel na telefonu - dědek, sběratel sušených rostlin se postupem děje zbavuje lidí co mu koníček znemožňují - manželka, sousedka, domovník, hlídač v botanické zahradě, až si toho všimne detektiv, kterej si na dědka posvítí, na konci hrajou ruskou ruletu s paňákama chlastu u dědka doma, kdy jeden paňák je otrávenej, u předposledního dědek předstírá umírání, detektiv zavolá coronera a kopne do sebe toho paňáka -posledního, ale dědek brzy vstane jako rybička, na konci filmu spokojeně zakládá rostliny do herbářů ve vězeňské cele - konečně má klid). To kdyby si někdo vzpomněl.:-)
|
Valič | 28.11.2018 22:12 |
DarthArt: K filmům jako The Wicker Man nebo Nosferatu se ty komentáře píšou samy. :-) Jen doufám, že proti nim Lima nic nemá. |
DarthArt | 28.11.2018 18:50 |
Zase jednou excelentní doplnění tématu - tohle mi MOC CHYBĚLO !!! |