U.D.O. - Animal House
V souladu se stále většími tužbami ACCEPT (konkrétně tedy kytaristy Wolfa Hoffmanna a basáka Petera Baltese) po dobytí amerického trhu se měla tvorba této kapely obracet všeobecně přijatelnějším směrem. Album „Russian Roulette“ v roce 1986 bylo v podstatě kompromisem, neb kapela stavěla na úhlednějších strukturách a chytlavých refrénech, které kolikrát umocňovaly mnohohlasé sbory. Od někdejší řevnivosti z časů alba „Restless And Wild“ se kapela čím dál nápadněji začala vzdalovat. Uvnitř docházelo k neshodám mezi výše zmíněnou, po úspěchu za Atlantikem bažící dvojicí (navíc podporovanou manažerkou a Hoffmannovou manželskou Gabi Hauke) na straně jedné a Udem Dirkschneiderem coby jejich osobnostním protipólem na straně druhé. Po deseti letech tak na konci roku 1986 dochází k rozchodu a zpěvák záhy zakládá vlastní band nazvaný U.D.O., jehož tvorba měla navazovat spíše na období první poloviny osmdesátých let a ryze evropsky střižený heavy metal. ACCEPT mezi tím na uvolněný post angažují amerického zpěváka Davida Reece, s nímž pak tvoří hair-metalově orientovaný materiál, jenž vyjde až začátkem roku 1989 pod názvem „Eat The Heat“ a brutálně propadá, nicméně to již U.D.O. mají na svém kontě dvě řadovky a své jméno natrvalo upevňují v kontinentálním prostoru.
V první sestavě se po boku Dirkschneidera objevil bývalý kytarista GRAVESTONE a SINNER Mathias Dieth a hned dva hudebníci, krátce před tím vyhození ze sestavy düsseldorfských WARLOCK, neboť Doro Pesch tenkrát také hleděla vstříc americkému prostředí a svou tvorbu hodlala komercializovat, tudíž i nahrazovat své souputníky nájemnými muzikanty – konkrétně tedy šlo o odejitého kytaristu Petera Szigetiho a baskytaristu Franka Rittela. Za bicími pak sestavu U.D.O. na pětici doplnil Thomas Francke. Velmi ambiciózně poskládaný projekt tak obdržel nahrávací smlouvu v podstatě okamžitě a u firmy RCA hned v roce 1987 vyšla debutová deska.
Ta dostala název „Animal House“ a svou podstatou jakoby se vracela až někam do doby alba „Breaker“, šlo zkrátka o poctivý a řízný germánský heavy metal bez větších známek podbízení. Oproti ACCEPT z posledních let rozhodně ubylo bombastičnosti, U.D.O. se zkrátka drželi nohama na zemi a investovali svůj čas do poctivého metalu bez zásadních příkras. Je zde hned několik pozoruhodných skladeb, které se klidně mohou měřit s klasikou od ACCEPT, byť již z tohohle debutu bylo zřejmé, že to Udo bude mít sakta těžké, udržet s vlastní minulostí krok. Jenže zpěvák se záhy ukázal pouze jako nepodajný buldok, jehož vytrvalost a zanícení do tvrdé muziky z dnešního pohledu fascinuje. O čemž svědčí konzistentní a vyrovnaná řada heavymetalových alb s jeho rozdurděným hlasovým štemplem. Na svou dobu úspěšná deska „Animal House“ je první z dlouhé, opravdu dlouhé řady alb vydaných pod značkou U.D.O.
Začátek alba nakopne výrazná titulka „Animal House“ s parádním excentrickým chorálem,
kde Dirkschneider bez známek bázně křepčí („...I´m a Mad
Man...Living in an Animal House...“). Tahle skladba se v pohodě
vyrovnává klasice ACCEPT a je jakýmsi beranidlem do nové zpěvákovy
dráhy. Pak zde máme zběsilou „Go Back To Hell“, ve které
se zračí zpěvákova upřímnost a věčná nákolonnost k
poctivému heavy metalu. Kytarové duo Dieth/Szigeti zásobí song poctivými riffy a je v podstatě vzdáleno honosným předváděčkám
Wolfiho Hoffmanna, jakkoliv zdejší sólo je taktéž bravurní. V oné zemitosti vlastně vězí hlavní rozdíl
mezi novou Udovou kapelou a v rámci osmdesátých let čím dál
bombastičtějšími ACCEPT. Pochodová hitůvka s protiválečným poselstvím - „They Want War“ - sice za těch šestatřicet let vcelku zestárla a může v dnešní době na leckoho působit trochu nevkusně, ale potenciál obrovské chytlavosti jí už tehdy nešlo upřít. Její říkánkový refrén nasáklý osmdesátými lety může na leckoho dělat sice spíše infantilní dojem, ale celek své kouzlo rozhodně má, zvlášť pak když Uda vokálně podporuje dětský sbor.
Skladbová soupiska nakonec není bez chybičky a postupem časomíry jsou spíše střídány nosné vypalovačky jako rychlá jízda „We Want It Loud“, budovatelsky zpěvná „Coming Home“, dusivý rockec „Black Widow“, nebo z počátku favorizovaný song „Lay Down the Law“, a to s méně pozoruhodnými songy do počtu - mezi které řadím např. snahu o baladu „Into The Darkness“ nebo poněkud fádní vyřvávačku „Hot Tonight“. Rozmáchlá „Warrior“ také ne že by zrovna ohromovala. Pro někoho je debutové album U.D.O. klasikou, za mne platí spíš za solidní metalové dílo své doby, které však na nejlepší okamžiky tvorby ACCEPT zas až tolik nenavázalo. Čehož důvod je především trochu slabší skladatelský vklad a zjevně méně naducaný badžet na produkci. Jako Udův manifest poctivosti a heavy metalu dělaného bez příkras však materiál funguje spolehlivě.
26.11.2023 | Diskuse (13) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Prowler80 | 30.11.2023 12:48 |
Jo, ještě se mně vybavilo, že po koncertě v chicagském VT, kdy Accept 4. srpna 1989 předskakovali před Metal Church a W.A.S.P., došlo k fyzické potyčce mezi Reecem a Baltesem. Reece se onen konflikt v pozdějších rozhovorech snažil relativizovati slovy o jedné facce, šlo však o plnohodnotnou bitku s viditelnými následky v obličejích obou aktérů. |
Stray | 28.11.2023 21:39 |
Jano100: O tobě jsem vůbec nemluvil. |
Jano 100 | 28.11.2023 21:27 |
Páni, ja rozhodne niesom pod inými nickami, čítam tento web rád, a vyjadril som sa do diskusie len dvakrát ...a len k Accept a tuná k Udovi, toto je moja srdcovka. |
Stray | 28.11.2023 19:27 |
Prowler: Díky. Zaráží tvá informovanost, ale odhalení vůbec nepřekvapuje. Tento zkrytý Igor Matovič zdejšího webu, často užívající přízvysek jako DreDe, Devin a další, mne psal psychopatické maily už v době, kdy tu byl třeba Pekárek coby pisálek teprve v plínkách. Nemám pocit, že se tímto zvláštnoidem chci zabývat. |
Prowler80 | 28.11.2023 15:53 |
*Podrobnější informace stran autorství v samostatné recenzi zcela absentují mělo bejt, sorry za slabší mentální chvilku před vobědem. |
Prowler80 | 28.11.2023 12:10 |
Nechtěl jsem se do toho motat, ale jedinec s dvěma nicky níže má de facto pravdu (zdravím Devináče), ten matroš byl napsán pro Uda jako gesto dobré vůle, že rozchod proběhl zcela přátelsky, albem Accept onen materiál nikdy být neměl. |
totkaj | 28.11.2023 11:09 |
no vidis Strayu to je vlastne to co som zmienil vo svojom povodnom príspevku. akurat to akosi zostalo niekde v preklade |
Stray | 28.11.2023 07:08 |
Přiznám se, o tom jsem v životě neslyšel, že Animal House mělo být původně albem ACCEPT, neříkám že to tak není, ale prostě se ke mně tahle informace nedostala. Stran U.D.O. asi nejsem z nejpevnějších stran konkrétních historických reálií. Znám zlatou éru ACCEPT 81-86 a mimo ní už jen poslech alb/žádný příběh, kapelu U.D.O. mám první čtyři řadovky a pak něco ted z poslední dekády. |
Jano 100 | 27.11.2023 19:19 |
stray - autorom albumu neboli U.D.O., ale Accept, ktorí napísali celú dosku a tá bola nahraná spomínanými muzikantmi, okrem skladby Lay down the law, ktorú nahrala celú zostava Accept. Je to spomínané aj v booklete, spomínal to aj Udo v dobových rozhovoroch ( viď rozhovor k reunionu Accept v roku 1993 v Sparku aj v nemeckom Rock Hard ). Je to v podstate naledovník Russian Roulette, len nahraný inými muzikantmi, Accept v tej dobe už nechceli takýto album vydať. |
totkaj | 26.11.2023 18:54 |
stray - nuz toto musi byt volaaka jazyková bariera hej? to ani nevyzera ze bi si reagoval na moj prispevok, tot je skor ako osobna exhibicia |