VANDENBERG - Sin
Čert ať vezme přelétavého a neosobitého žoldáka Ronnieho Romera, zkušený holandský kytarový střelec Adrian Vandenberg nalezl v Matsu Levénovi skvělého hardrockového pěvce. Kapela VANDENBERG tedy po tříleté pauze pokračuje svou pátou řadovou deskou, přičemž první tři alba vyšla již v osmdesátých letech, v době ještě před kytaristovým působením u WHITESNAKE, zatímco čtvrtá comebacková nahrávka připadla až na pandemický rok 2020. Stejně jako předchozí album, je novinka „Sin“ ryze hardrockovým materiálem. Svým vyzněním však odpovídá spíše americké scéně a pošilhává po známých látkách osmdesátých let, navíc však překvapivě přidává i trochu té hloubky a temnoty, se kterou měl právě Levén zkušenosti z působení u krajanů z CANDLEMASS.
Pro mne je právě zpěvákův výkon v pozitivním smyslu rozhodujícím prvkem kolekce, neb zde obsažené skladby nejsou až tak neobyčejné. Co na tom, že se Švéd tak trochu tlačí do poloh dobře známých od Davida Coverdalea z osmdesátek. Ono to napodobování slavných pěvců dávné minulosti klasického Hard N´Heavy bylo umělou inteligencí vynalezenému Ronnie Romerovi vlastně ještě bytostnější, viz Jihoameričanovi hlasové peripetie na téma Ronnie James Dio. Pro mne je podstatné, že z Levéna jde přirozenost a živelný zápal, stejně jako zde dokáže teskně a procítěně zapět v obstojné metalové baladě „Baby You´ve Changed“, je mu vlastní i potemnělá rocková poloha v rámci rozmáchlých a na kaskádových kytarových partech postavených číslech, jež zde představují bezesporu to úplně nejlepší. Jmenovitě jde o dvojici osudových a temných kompozic - „Sin“ a „Out Of The Shadows“.
Pak zde máme šlapající rockerské dusárny, koketující s párty polohou hair-metalových formací z LA osmdesátých let, nicméně v podání Vandenberga si vše drží gruntovní úroveň a přirozenou odžitost, neb za rok sedmdesátiletý kytarista je nejen pamětníkem, ale rovněž aktérem tehdejšího dění. Zvuk VANDENBERG se drží někde mezi ranými LYNCH MOB, SLAUGHTER a odmaskovanými KISS z konce stadiónových osmdesátých let. Úvodní jízda „Thunder And Lightning“, mejdanově rozparáděná „House On Fire“ nebo třeba naopak chmury prostoupená „Walking On Water“ mají neoddiskutovatelnou řemeslnou kvalitu, což podtrhuje i výtečná kytarová práce bez které by podobné album ani vzniknout nemohlo.
U podobně zkušených rockerů už se dá očekávat, že se vydají cestou nostalgičtějších, dost často poloakustických kusů, stejně jako předpokládané najetí na rutinní předdůchodový režim, ale něco podobného zde opravdu nehrozí a fanoušci dostávají solidní kolekci prezentovanou sice po staru, ale energicky a od srdce. Tahle deska sice není žádný bůhvíjaký originál, připomíná totiž staré známé Hard N´Heavy látky z osmdesátek, nicméně oplývá stylem a muzikantskou úrovní, jež je v současné době hodná obdivu. Švédští EUROPE tento styl reprezentují v současnosti zřejmě nejlépe a nejstabilněji, ale buďme tedy rádi za každou podobnou párty jízdu. Spokojenost.
06.10.2023 | Diskuse (2) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
spajk | 09.10.2023 19:12 |
U mě dobrý. Klidně to mohlo jít ještě dál od hard rocku, až někam k deskám Restless Heart nebo Manic Eden. Mně naopak baví ona stylizace do Davida. Vlastně nevíme, zda dostal Levén komplet skladby, anebo si dělal vokální linky sám... ještě jsem nečetl dvoustránkový rozhovor ve Sparku, možná to tam bude zmíněno. Každopádně Levén > Romero! Poslechněte si bezejmennou desku Treat z grunge éry! |
Majk | 09.10.2023 12:38 |
Mám Levéna hodně rád a na tuhle desku jsem se fakt těšil. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že Mats mohl dostat ještě o kus lepší materiál. Vlastně je to v pohodě, slušná práce, ale asi jsem čekal podvědomě nějakou vyšší "nadstavbu". 70% |