LAMBRINI GIRLS - Who Let The Dogs Out
Jsou sprosté, jsou drzé, jsou uštipačné, jsou ironické, jsou zábavné a mají to vše na háku. Takhle nějak zní moderní ostrovní punk, který ctí odkaz žánru ze sedmdesátek, ale kombinuje ho se současným zvukem, řeší aktuální společenská témata a přidává k tomu i přesah k dnešní popkultuře. Duo mladých dam (asi by vyskočili z kůže, kdybych je takhle oslovil) z Brightonu se už loni stalo koncertní senzací, zejména jejich energická festivalová vystoupení jim vybudovaly téměř ikonický status, a proto se netrpělivě očekávalo debutové album. Vyšlo hned v lednu a je docela slušné.
Kytaristka a zpěvačka Phoebe Lunny a baskytaristka Lilly
Macieira jsou nekompromisními zástupci levicově orientované (a silně
aktivisticky zaměřené) generace současné mládeže. Na pivu bychom teda
nejspíš mnoho společných témat k diskuzi nenašli, ale muziku nedělají
špatnou. Zní to asi jako by se potkali post-punkový IDLES, new punkový
SLAVES (terazky v rámci politické korektnosti přejmenovaní na SOFT PLAY)
a ženský element s dávkou spratkovité drzosti tady zastupují AMYL AND
THE SNIFFERS. Docela vtipně proběhlo skládání songů na album. Loni na
jaře v pauze mezi vystoupeními se rozhodli naplno věnovat přípravě
nového materiálu. Nejdřív na to šli zodpovědně. Budíček, ranní běh,
snídaně a pak systematická tvořivá práce. Rychle ale zjistili, že to
není dost punk. Takže nakoupily spoustu alkoholu a vyhlásily
organizovaný chaos. Témat, které chtěly vykřičet do světa, je více než
dost. Jsou přece mladé, plné ideálů, a chtějí rebelovat proti všem a
všemu. Nevysmívám se jim, závidím jim. Matně si vzpomínám, že jsem byl
kdysi dávno taky v jejich věku.
Nikdy jsem sice nebyl die hard
punkáč, a dřevní old school punk ani moc neposlouchám, ale když se
krátké, rychlé a přímočaré vypalovačky začnou otevírat novým vlivům, jak
zvukovým, tak stylovým, tak z toho nejednou vyleze velice zajímavá
záležitost. A přesně to udělaly i děvčata na své prvotině. Nenechaly se
lapit do pasti stylových hranic, naopak to pojali správně punkově a
hranice se rozhodli ignorovat. Takže se nám symbolicky v otvíráku a
závěru alba nebojí naservírovat electro-dance-punkové skladby „Bad
Apple“ a „Cuntology 101“ (já vás varoval, že jsou sprosté). Kromě toho
na albu objevíme i post-punk, noise-pop, garážově špinavé songy s
grungovým nádechem, nebo až téměř art-punkové konstrukce. Ze všech srší
mladická energie, nasranost a možná i lehká naivita, která je ale
vyvážená trefnými texty, cynicky komentujícími tu korporátní
kapitalizmus („Company Culture“), tam mužský šovinizmus („Big Dick
Energy“) nebo homofobii („No Homo“). Neberou si právě servítky, a ani
diplomacie není jejich silná stránka, takže názory mají jasné a
nekompromisní (slabší povahy by řekli, že až radikální). Ber nebo nech
být. Tohle je hlas Generace Z. Jednou z charakteristik této generace je
její akcent na smysluplnost života. Práce má být smysluplná, volný čas
má být smysluplný. A děvčata to tady spojily dohromady. Zpívají o tom,
čemu věří, ale zároveň to berou jako parádní párty. I vážné věci se dají
dělat odlehčenou formou, nebo z druhé strany i při blbnutí můžeš
vysílat důležitá poselství. Jestli je sklenice poloplná, nebo
poloprázdná už nechám na každém posluchači.
Po zvukové stránce
je album v rámci možností až překvapivě pestré. Skvělé, lehce zamlžené
post-punkové riffovaní v „Company Culture“, znásobuje neradostnou
atmosféru a vyznění songu. Naopak hravostí překypující „Big Dick Energy“
kombinuje větší kytarové plochy plné živočišného drivu s nervózními
sekanými elementy. Z pozadí na nás neustále vykukuje mohutná basa, pevně
rámující rytmiku. „No Homo“ svou jednoduchostí a garážovou přímočarostí
připomene australské THE VINES. Rozervanost IDLES v sobě nese
art-punková „Filthy Rich Nepo Baby“. Zajímavá je i hypnotická „Love“ s
noise-grungovým nádechem. Zpěv Phoebe bych možná ani zpěvem nenazval. Je
to spíše agitační projev. Chrlí na nás v rychlém tempu sdělení,
příkazy, obvinění a úkoly jako Lenin na své soudruhy před výletem do
Zimního paláce. Ani se moc nesnaží, aby to bylo příjemné, právě naopak.
Její hlas je syrový a naléhavý. Někdy pak přepne do ironického
afektovaného přehrávání, aby ještě více ukázala, jak jsou některá témata
absurdní. Trochu mi v tom připomíná rannou tvorbu AMYL AND THE SNIFFERS
nebo naši domácí MUCHU. Technicky je zvuk alba silně ukotvený na
nezávislé scéně, ale zároveň příjemně kvalitní a poslouchatelný.
Slušný debut nadějné kapelky. Je to sice spíše žánrová jednohubka, ale velice chutná. Zároveň dokazuje, že „punk is not dead“. Vždy bude dost nepřátel, kteří se dají nenávidět, vždy bude spousta neduhů ve společnosti, které se musí popsat, a vždy tady bude ten hnusný kapitalizmus, který za to vše může.
19.03.2025 | Diskuse (0) | Tomáš |
![]() |

