WINGER - Srdce v bouři pomp-metalu (profil)
Až zpětně to slyším tak, že newyorští WINGER, přes své
úspěchy s prvními alby „Winger“ a „In The Heart Of The Young“, jejich milionové prodeje, velká turné a neproměněnou
nominaci na cenu American Music Awards v roce 1990 v kategorii o nejlepší novou Hard
N´Heavy kapelu, po stránce prosazení vlastního jména ne zcela využili svého potenciálu, který byl dán především
mimořádnou muzikantskou výbavou. Už jste někdy slyšeli o glam-metalové kapele,
která svůj styl dokázala postupem let propojit s progresivním rockem? Že
ne? Pak jste tady na správné adrese. WINGER
mohou být chápáni jako takový zlatý grál celé americké hairmetalové scény
z přelomu osmdesátých a devadesátých let. Kapela ve své době plnila
všechny normy pro obří úspěch, protože kluci nejenže dobře vypadali, ale jejich
skladby představovaly pečlivě vyšlechtěný artefakt své doby, a to
v kontextu špičkové zaoceánské produkce v oblasti pompézního hard rocku
a heavy metalu. Celková stylizace šla sice ruku v ruce s dobovou
módou, ale s postupujícími roky WINGER dokázali, že nejsou prvoplánovou skvadrou
plnou vlasatých modelů, ale skutečně znamenitou kapelou. Ten přesah se sice naplno
ukázal až v devadesátých letech na jejich třetí placce „Pull“ z roku 1993,
ale následkem skutečnosti, že se dostavil, byl i onen komerčnější začátek
jejich cesty rehabilitován. Muzikantská chemie byla v jejich případě vždy
úžasná, a tak se tento malý „all stars band“ mohl prakticky měřit s každým. Především pak na jejich kariéře zaujme onen přirozený přechod, od hymnického vlasatého bandu z MTV raných 90´, až k takřka prog-metalové tvorbě posledních dvou dekád.
Zpívající baskytarista, šéf a skladatel Kip Winger se setkal s dalšími dvěma spoluhráči v roce
1987, tedy krátce poté co ukončil spolupráci s ALICEM COOPEREM, kterého doprovázel dva roky na jeho úžasném
comebacku se staroušovými alby „Constrictor“
a „Raise Your Fist And Yell“. Tyto
nahrávky odepsaného Coopera etablovali do centra právě probíhající
glam-metalové horečky ve Spojených státech a ze stárnoucího strejdy, který měl
vždy problémy se životosprávou, udělali během dvou let superhvězdu. Podruhé v jeho
životě. Jenže Kip Winger chtěl něco vlastního. Budoucnost ukázala, že nebyl jen
úžasným baskytaristou, na kterého je spoleh, ale že v sobě třímal i duši
muzikantského lídra. Jen natrefit na ty
správné spoluhráče. A tato verze Kipovi nakonec vyšla.
Jak kytarista Reb
Beach doprovázející tou dobou zpěvačku říkající si FIONA (dnes je úspěšně zabydlen ve WHITESNAKE), tak bubeník Rod
Morgenstein (původně přišel z fusion jazzového bandu DIXIE DREGS, nyní kromě WINGER často ke slyšení
v projektech utvořených s některým z členů DREAM THEATER, ať už PLATYPUS
nebo RUDESS/MORGENSTEIN PROJECT)
patřili už na sklonku osmdesátých let k vynikajícím hudebníkům. K jejich
talentovanému lídrovi, po kterém dostala název vlastně celá kapela, sedli
takřka dokonale. Když se o rok později připojil ještě kytarista obsluhující
klávesy Paul Taylor, byl špičkový
kvartet kompletní. Co překvapilo byl především fakt, že Winger nebyl jen
zručným multi-instrumentalistou, ale že se mohl měřit s nejlepšími právě i
ve zpěvu. Firma Atlantic Records
tudíž neváhala a smlouva ležela na stole takřka okamžitě, vždyť o hair-metalové
kapely byl tou dobou neuvěřitelný zájem a jejich alba se prodávala
v milionových nákladech.
Produkce prvotiny se ujal Beau Hill, prověřená jistota tamější scény zaručující prvotřídní
výsledek. Debutové album „Winger“ (vydané
v létě 1988) se nakonec stalo platinovým a v prodejní americké hitparádě
Billboardu obsadilo nejvýše 21.pozici, což vedlo k tomu, že se čtveřice
uchytila na mapě americké scény. Pompézní hymnická deska odhalila neuvěřitelný
potenciál chytlavosti, kde odlehčený přístup k stadiónovému rocku
šperkovaly výkony všech zúčastněných. Hymny jako „Madalaine“, „Hungry“,
„Seventeen“,
„Hangin´
On“ nebo bombastická prog-rocková balada „Headed For The Heartbreak“
jen tak z paměti nevymizely, co víc, když je tak poslouchám ještě dnes,
stále mají svou kvalitu a nadčasovost.
Vše umocnila Hillova drahá produkce a do detailu vypiplaný
výsledek, který se ukazuje být k danému období rocku velmi reprezentativní.
To že byla kapela ihned vržena do škatulky „pro dívky a ženy“, může být
z dnešního pohledu přičteno snad jen atraktivnímu zjevu hudebníků, kteří
nešetřili v klipech vlasovitými pózami a hlubokými pohledy, ale zároveň je
dnes zřejmé, že podobný přívlastek se jeví zjednodušeně a prakticky
nespravedlivě. WINGER postupem let přesvědčili, že nebyli jen sezónním zbožím,
navzdory textům o lásce, sexu a vztazích. Krátce po vydání debutu koncertovali
s kdekým, počínaje mladými senzacemi jako POISON, SKID ROW, CINDERELLA a TESLA, konče třeba u největších superhvězd jako SCORPIONS nebo BON JOVI.
Druhá deska z roku 1990 „In the Heart Of the Young“ se stala ještě úspěšnější a krátce po
svém vydání atakovala hranici dvou milionů prodaných kusů, čemuž dopomohla i
častá rotace videoklipů na MTV. Produkce se znovu ujal Beau Hill a zvukově byl
materiál vyšperkován k dokonalosti, jak jen to bylo v rámci perfekcionalismu
možné. Paradoxně díky tomu se stali WINGER jednou z nejnenáviděnějších nových
kapel (viz James Hetfield házející
šipky do plakátu Kipa Wingera zavěšeného na dveřích studia One On One během
videoklipu k „Nothing Else Matters“). V klubech západního pobřeží už
totiž bujel alternativní rock a styl později nazvaný grunge. Schylovalo se k třesku,
ale WINGER byli zatím na vrcholu a neměli stále dost!
Když se vrátíme k druhému albu, mě osobně přijde,
navzdory větší provařenosti jeho singlů, že právě zdejší hymny byly o něco méně
povedené než ty na debutu – ať už se to týká magnetizujícího chorálu „Can´t
Get Enough“, nebo dalších jisker jako byla progresivněji laděná „Easy
Come Easy Go“ s bombastickými aranžemi a dechovou sekcí nebo
balady od Paula Taylora „Miles Away“, údajně oblažující
hospodyňky v časech jejich ročního čekání na své hrdiny vyslané tou dobou
do Perského zálivu. Díky skladbám jako „Rainbow In the Rose“ se však kapela
zaskvěla i zcela jiným způsobem než svou chytlavostí, právě díky takovým muzikálně
komplexním číslům lze WINGER zařadit i do ranku prog-metalu. Ostatně vše dosvědčila
i následující tvorba, že se onen dobrodružnější a komerčními potřebami
nesvázaný přístup začal u WINGER prosazovat na úkor všech těch prvoplánovějších
chorálů. Album je tak možné chápat jako prvotřídní řemeslnou záležitost, která
je schopná kloubit glam-metalovou chytlavost s progresivním přístupem a
perfekcionistickou produkcí. Do dnes jde o nejznámější a nejúspěšnější nahrávku
WINGER, která je z poloviny tvořena bombastickými hymnami s hitovým
potenciálem a z druhé poloviny skvostně vyšlechtěnou vatou.
V roce 1992 odchází z kapely Paul Taylor a WINGER
ve trojici připravují své třetí album, které nakonec vychází až na jaře roku
1993 pod názvem „Pull“ a potvrzuje narůstající
skladatelskou formu a stále serióznější přístup hudebníků. Deska je oddanými
považována za magnum opus celé tvorby WINGER, i přes fakt, že se její úspěch
nedal srovnat s prvními dvěma alby (83.pozice v Billboardu byla tak
trochu zklamáním), neboť doba se měnila a o melodický hard rock a heavy metal
už nebyl v roce 1993 takový zájem, jako tomu bylo o tři roky dříve. Zvuk
WINGER zde získal na větší hřmotnosti, kapela přitvrdila a vykazovala větší
touhy po hloubce, muzikantské kvalitě a méně prvoplánovém přístupu.
Celkově jde o špičkový hardrockový materiál, který nešel tak
rychle na ruku běžnému konzumentovi, ale docenili ho zejména všichni ti bedlivě
naslouchající fanoušci rocku s progresivními ambicemi. Materiál produkovaný
Davidem Shipleym i ve své textové
rovině nesměřoval, tedy snad až na vynikající baladický chorál „Spell
I´m Under“, tolik k oblastem vztahů mezi ženou a mužem, natož aby
plýtval sexistickými dvojsmysly, ale do popředí se začaly dostávat trochu
hlubší, především sociálně kritická témata. Další neortodoxní pomalá věc má
název „The Lucky One“ a ve formátu LP dokonce otevírá stranu B, což
bylo vždy netradiční umístění pro baladu. Navzdory přehlížení ze strany širší
posluchačské obce a médií, je tahle sbírka absolutně prostá slabin a songy jako
mocná „Down Incognito“, riffová „Junkyard Dog“, případně další
komplexně pojaté bomby moderního hard rocku „Blind Revolution Mad“, „In
For the Kill“ nebo „Like a Ritual“ či „Who´s
The One“ jí zaručují přívlastek nejlepšího a 100% alba WINGER.
V roce 1994 jsou následkem recese v zaoceánském hudebním
průmyslu WINGER vyhozeni od Atlantic Records a prakticky se na dlouhá léta
rozcházejí, přičemž se Kip věnuje vlastní sólové kariéře, která postupem let
čítá pět sólových alb, včetně v pořadí druhé sólovky nesoucí právě název „Down Incognito“ po jedné z nejlepších
skladeb WINGER, zde jsou v akustické podobě prezentovány nejlepší skladby jeho
mateřské kapely. Těžkou ranou je pro něho pak smrt manželky. Ovdovělý muzikant se však vybudí k pokračování jeho úžasného hudebního příběhu. Nejdříve se osměluje s rozvahou, a tak i sólová
alba mají více komorní charakter.
WINGER plně ožívají až po roce 2001, kdy vychází album „Very Best Of“ a začíná se občasně
koncertovat. Definitivním comebackem,
který je stvrzením správné cesty a naplnění prog-metalových ambic je deska „IV“, která vychází v roce 2006.
Na ní kapela překvapí skvělou vitalitou, moderním zvukovým kabátkem, skladatelskou
formou a připraveností, ale rovněž schopností znít i po stylové stránce aktuálně
a přesto rockově. Jde do té doby o nejtvrdší a nejsložitější hudbu, na jaké pod
hlavičkou WINGER trojice Winger/ Beach/ Morgenstein kooperovala. Na kvartet je
doplňuje druhý kytarista John Roth
přicházející z řad pomp-metalových GIANT,
kapely poskládané již v druhé polovině osmdesátých let okolo bratrů Danna a Davida Huffových (ten první produkoval desku „Cryptic Writings“ od MEGADETH).
Důležité bylo, že WINGER spolu snadno nalezli řeč a přišli s velmi zajímavou
a náročnou deskou, jejíž vrcholy slyším v rozmáchlé baladě „On a
Day Like Today“ a dvou svižnějších riffových kusech „Livin´Just
To Die“ a „Short Flight To Mexico“. Nicméně i dramatický prog-metalový
úvod v „Right Up Ahead“ má své velké kouzlo. Čtvrtá trefa do černého,
takové desky se zpravidla po třináctiletých pauzách netočí.
V roce 2009 se prostřednictvím Frontiers Records navazuje s pátou deskou „Karma“, která se z mého pohledu velmi povedla a byla
produkována samotným Kipem. WINGER zde svým melodickým a anti-laciným stylem
hard rocku udržují potřebný plamen a kvalitu. Špičkově znějící rock má
v sobě skladatelskou kvalitu příznačnou pro známější spolky jako VAN HALEN, WHITESNAKE či AEROSMITH
a bezpečně strká konkurenci do kapsy (snad kromě rovněž studiově výtečných WHITESNAKE).
Desce je znovu vlastní jak moderní a nadupaný zvuk, ale i potřebná melodika a
chytlavost, tak samozřejmě i pro pozdní éru typicky progresivní ráz. Dostatečně
pestré sbírce z počátku dominují nadupané riffovačky „Deal With The Devil“ a „Stone
Cold Killer“, aby se materiál přes svá rozmáchlá a zřejmě i
nejmelodičtější čísla jako „Big World Away“ a „Pull
Me Under“ dostala do fáze progresivně laděných zdobných kusů
pomalejšího ražení jako „Supernova“ nebo „After
All this Time“ nebo „Witness“, kterým neschází potřebná
atmosféra ale i pošmournost. Na kapelu hrající v roce 2009 již pro zbytek
nejvěrnějších byla tohle sakra dobrá sbírka.
A o tom, že WINGER prakticky nemají slabší desky svědčila i
jejich poslední řadovka z roku 2014 „Better
Days Comin´“. Oproti docela temné nahrávce „Karma“ působí tahle věc o něco optimističtěji, a co se týče
různorodosti skladeb, znovu docela pestře. WINGER se zde znovu podařilo
zhotovit dílo dostatečně zajímavé a kvalitní, reprezentující plně jejich směr,
který je určen náročnějšímu hardrockovému fanouškovi. Na jedné straně jsou
nadupané věci z úvodu jako „Midnight Driver Of a Love Machine“,
„Queen
Babylon“ nebo rychlá „Rat Race“, a proti nim rozšafně
optimistický titulní song, který zas stojí vzdálen nádherné nostalgické
baladě „Ever Wonder“, jedné z nejdojemnějších skladeb, pod kterou
jsou WINGER podepsáni. Pak jsou zde opět songy progresivnějšího a moderního
ražení jako „Storm In Me“ nebo „Tin Soldier“. Zatím šestá a
poslední řadovka WINGER je stvrzením fantastického vkladu této stále trochu
podceňované kapely, která je zárukou nejvyšší možné kvality v zaoceánské hardrockové
a metalové hudbě. Těším se z toho, že jsem už pár let jejich velkým
příznivcem a docenil jsem jejich potenciál hlavně také prostřednictvím
novějších alb. Snad se ještě nějakého dočkáme.
06.01.2019 | Diskuse (5) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Fenris 13 | 14.01.2019 12:03 |
Winger super od začátku do konce, parádní poslech a velmi příjemné překvapení. |
Dave78 | 11.01.2019 10:49 |
Od Winger jsem nikdy nic neslyšel a na základě profilu si doplňuju hudební vzdělání, díky za to! Zatím jsem u debutu a je to paráda, Time to Surrender je jedna z nejlepších glamrockových pecek, co jsem kdy slyšel!! |
down | 11.01.2019 10:10 |
Winger jsem poslouchal kdysi na vojně, když jsme ještě drtili imperialisty :) pak jsem na ně úplně zapomněl. První desky mi už dnes nic moc neříkají, ale od desky "VI" je to paráda! Takže díky za článek. |
Stray | 08.01.2019 16:38 |
Imothep: Uf...tak to jsem rád, oddechl jsem si a je to vyznamenání! :-) |
Imothep | 08.01.2019 16:22 |
Jelikoz se povazuji za velkeho fanouska i znalce Winger, tak musim zde uvest, ze tento profil je naprosto vyborny, nepostradajici nic podstatneho a pritom vystizny v detailech! Krasna prace a v podstate nemam co dodat, ci opravit! |